Utazás a Mekongon

Próbáltam utánaolvasni, hogyan is van ez a slow boattal, de csak nagyon régi beszámolókat találtam egy felületes keresgélés eredményeként a neten. Azóta sok minden megváltozott: a külföldiek már nem kompozhatnak át a határon, nekünk a nemrég megépült hidat kell használnunk. A régi kompos határátkelés tök kényelmes volt, el lehetett sétálni az állomásra Chiang Khongból, a laoszi oldalon meg ott kötött ki az ember, ahonnan a slow boat utak indulnak. Minden ment egyszerűen. Cserébe most kb 10 km-re délre van a határátkelő, így jól lehet beszedni mindenfélre extra pénzeket mindenféle szolgáltatásokért, több időbe kerül, és nagyobb eséllyel késsük le a hajót egy reggelre tervezett határátlépéssel.

A határátkelő a thai oldalon 8-kor nyit, érdemes korán érkezni, mert azért sokan vannak. Nem meglepő módon a laoszi oldalon is ugyanennyien, meg két lepedő méretű hivatalos papírt is ki kell tölteni a vízumhoz, majd fizetni 30-42 USD között, országfüggően, magyaroknak 30 USD. A kanadaiak fizetik a legtöbbet, 42-t. Mit vétettek? Biztosan valami politikai dolog van mögötte, mert gazdasági nem sok lehet, ha a bangladeshiek 35-öt fizetnek…

Aztán legalább 30-40 perc a hajóállomásig, ahonnan a hajó általában 11:30-kor indul. Néha nem. Ez teljesen kivitelezhetőnek tűnik, mégis voltak olyanok, akik rohanva érkeztek akkor, amikor a hajó olyan 40 körül lassan tolatott ki a helyéről, és csak a kapitány jóindulatán múlt, hogy ők is velünk utaztak.

A korábbi beszámolók szerint érdemes párnával készülni, korán felszállva a hajóra jó helyet keresni a hajó oldalában, távol a motortól. Na, ez ma már megintcsak nem igaz. A hajót sem a turista választja, ahogy az ülőhelyét sem. Számozott jegyeket kapunk, és mindenki egy kiszuperált vonat/autó ülésre hajazó széken ül.Slow boat - pinterjuco.hu Variálásnak nincs sok helye, a hajó tele van, helyiek is utaznak, akik a köztes megállókban fel-le szállnak. Én a 49-es számot nyertem, valahol a hajó közepén, egy hármas ülés folyosói oldalán. Utazok a Mekongon. Ki kell mondanom hangosan, hogy elhiggyem. A Mekongon. Huh.

Az első pár órában mindenki izgalomba jön a parton legelésző tehenektől, meg a hajókról a vízbe ugráló gyerekektől.Kids at Mekong - pinterjuco.hu Aztán mikor elmúlik az újdonság varázsa mindenki szépen megebédel és a fél banda bealszik, a másik fele meg olvas. Ez is csak egy utazás.

A víz meglehetősen sebes, de mi folyásiránnyal megegyezően haladunk, tehát ez tulajdonképpen jó. Az utazás eseménytelen. Cruising on the Mekong - pinterjuco.huNéha kikötünk kisebb nagyobb falvak mellett, többnyire az ellentétes parton, ahol aztán csónak szedi össze a kiszállókat, és viszi át a faluba. A táj csodás, a Mekong csokibarna, meleg van, de nem túlságosan.Jungle and the Mekong - pinterjuco.hu Este kb. fél hatra érünk Pakbengbe, a félúton lévő kis faluba. Már előre jól beijesztik a népeket, hogy itt milyen nehéz szállást találni, és hogy az milyen drága, de ugye nem kell aggódni, mert a hajóslegénynek pont van egy vendégháza, amiben pont van még szabad szoba. A rutintalanok közül egy jó 15-en azonnal be is fizetnek erre az opcióra. A nagy többség kivár.

Ami nem bizonyul rossz döntésnek. A svájci Rahel pár széknyire ül tőlem a hajón. Beszélgettünk egy kicsit, majd kitaláltuk, hogy tulajdonképpen egyszerűbb, ha megosztozunk egy szobán, amiért ketten összesen 60 ezer kipet (1800 forint) fizettünk. Igaz, már a kikötőben mondott 80-as ár is oké volt, de azt ha jól gondolom a házig vezető 3 perces úton el is felejtették, így érkeztünk a vélhetően reálisabb végső árhoz. Itt is vacsoráztunk a korábban megismert ír Joeval, és még jópár emberrel a hajóról.

Reggel elefánttrombitálásra ébredtem. Vagyis ez így nem igaz, mert korábban, kb 5-kor a kakasokra, a tetőn rohangáló macskára, majd az összeverekedő kutyákra. És csak ezután, jóval 6 után az elefántokra. Először nem hittem, hogy jól hallok. Aztán a második trombitálásra egyszerre pattantunk ki Ráhellel az ágyból és kémleltük a Mekongot, aminek a túlpartján ott fürdőzött két elefánt. Kiderült, hogy a szomszéd hotelhez tartoznak, aki reggelente a vendégeinek mutatja meg őket, mi csak szerencsések vagyunk, hogy pont látjuk őket.

A hajó reggel 9-kor, vagyis lao idő szerint kicsit késve indul tovább, és estig úton vagyunk. Új hajóba ülünk, itt a számozásos rendszernek nyoma sincs, érkezési sorrendben mindenki oda ül, ahova szeretne, vagy ahol jut hely. Mázli, hogy Joe kicsit korábban érkezett, és a hajó elejében jutott még mellette hely.Village at the Mekong - pinterjuco.hu  Az utazás ezen szakaszán a folyó és környéke kevésbé érintetlen, gyakrabban látunk falvakat, gazdálkodás nyomát és megállóból is több van. Mondjuk olyan is volt, hogy a partról random, egy zászlóval intették le a hajót.

Délután öt körül kötöttünk ki Kuang Prabang kikötőjében, ahonnan egy 15 perces tuk-tuk út, és máris a központban vagyunk. A hostelem a főúttól két percre, az éjszakai kajapiac mellett van. Jó döntés, instant szerelem a környék, egyszerűen imádom végigenni Ázsiát. De legyen ez már egy másik történet.

Árak

• Hajójegy, slow boat Huay Xai – Luang Prabang: 210.000 LAK
  • Hajójegy, slow boat Huay Xai – Pakbeng / Pakbeng – Luang Prabang: 105.000 / 105.000 LAK