Motorral a Hai Van hágón át

Motorral a Hai Van hágón át

Ahogy mindenhol hirdetik Hoi Anban és Hueben is: Top Gear Hai Van Pass. Így jár az az útszakasz, ami a Top Gear TV show-ba kerül, mint az egyik leglátványosabb vietnámi útszakasz. Ezrek követik a példát és teszik meg motoron ezt az utat Hoi An és Hue között. Sokan állítják, hogy nem a legszebb vietnámi utak egyike, mégis meglehetősen látványos.

A Top Gear előtt is jelentős volt a hágó: birodalmakat választott el korábban, jelenleg is nagyjából időjárási választóvonal a trópusi dél és a szubtrópusi észak között és stratégiai pont volt háborús időkben is. Az egész, kitérők nélkül, kb. 130 km. 2005-ben elkészült az az alagút, amivel kikerülhető ez az útszakasz, így a forgalom jelentős része nem itt zajlik, de azért a busz és teherautó forgalom nem lebecsülendő, főleg ködös időben.

Én Hoi An-ból indultam neki ennek az útszakasznak, hogy leeshessen az állam. A legtöbb fórum a Styles és a Motorvina cégeket ajánlja motorbérlésre. Mindkét cégnél lehet egy irányra motort bérelni, ráadásul a nagyobb csomagot is elszállítják A-ból B-be, de az ajánlataik 20 dollárnál kezdődnek. A legtöbb hostelben is lehet hasonló szolgáltatást kérni, némiképp olcsóbban. Ezt tettem én is, mégis így is a Motorvina-nál kötöttem ki.

Egy napsütéses Hoi Anban töltött nap után vágtam neki az útnak reggel fél 10 körül, de rögtön láttam, hogy nem ideális napot fogtam ki. Óriási felhők gyülekeztek az égen, és az előrejelzést gyorsan megnézve a következő napok sem ígértek semmi jót.

A parton Danang felé haladva halogattam kicsit az utat, meg-megálltam a parton, vártam, hogy talán felszakad a felhőzet, de aztán feladtam, és tényleg nekiindultam. Az útba eső Márvány-hegyet kihagytam, egyenesen a hágóba tartottam. Élveztem a kanyargós utakat, a látványt és reménykedtem, hogy nem szakad rám az ég.

Aztán belerobogtam a ködbe, vagy talán a felhőbe. Jól esett az esőkabát, az viszont már kevésbé, hogy nem működött a világításom. Pedig kipróbáltam indulás előtt és akkor minden rendben volt… Igyekeztem nem gondolni arra, hogy pár hete egy kamion elütött itt egy brit párt, és az ő esetük nem végződött jól. Szerencsére hamar kijutottam a felhőből a hágó másik oldalán, gond nélkül. Onnan már csak az eső és a gomolygó felhők miatt aggódhattam.

Az útba eső fürdőhelyek sem voltak így túl vonzók és az erősödő szél miatt a látványosabbnak ígérkező tengerparti utat is az 1-es autópályára cseréltem, ahol az első halálos balesetet láttam ittlétem óta. Szerencsére az áldozat addigra már le volt takarva, egy kisebb tömeg gyülekezett körülötte, füstölőket gyújtottak és imádkoztak. A mentő kb. 20 perc múlva robogott felé, mikor én már messze jártam.

Ahogy közelebb kerültem Hue-hoz, a forgalom egyre sűrűsödött és úgy éreztem egy óriási koncentrációt igénylő társasjáték része vagyok, ahol én vagyok az új játékos, mindenki más keni-vágja a fura szabályokat. A csúcsforgalom kellős közepén értem a városba, ami óriási élmény. Csak sajnálom, hogy annyira nem vagyok profi, hogy erről felvételem is legyen. De amikor halad előttem egy parkoló teherautót előző motor, aminek az utasa két gigantikus kosarat tart a hóna alatt, szemben a mi sávunkban jön egy bicikli, a kosaras motort előzi egy másik motor, a szembe sávban meg jön egy busz, ahol az előzések miatt az eddig bemutatott szereplők is mind tartózkodnak, akkor mégis azt gondolom, hogy az európai közlekedési szabályoknak azért van értelme.

Számomra tehát a Hai Van hágó csak ígéret maradt, de mégsem bánom, hogy a motorozást választottam, nekem ez az út így is nagy élmény volt. Szívesen végigrobognék itt napsütéses időben is.

Árak

  • Motorbérlés egy irányban (Hoi An-Hue vagy Hue-Hoi An): 300.000 dongtól (3.650 HUF-tól)
  • Benzin az útra: 60.000 dong (730 HUF)